news-serwis.pl

News-serwis – blog ogólnotematyczny

podjadanie w nocy
Zdrowie

Skąd bierze się podjadanie w nocy i jak się go pozbyć?

Podjadanie w nocy to dość powszechny nawyk. Wiele osób o takiej porze zaczyna odczuwać głód i chętnie sięga po ulubione smakołyki. Co jest powodem tego niezdrowego przyzwyczajenia? Co robić, by wyeliminować podjadanie w nocy?

Przyczyny nocnego podjadania

Głównym powodem podjadania w nocy jest głód wynikający z niedostatecznego zaspokojenia potrzeb kalorycznych w ciągu dnia. Bardzo wiele osób popełnia tego rodzaju błędy w odżywianiu się. Dotyczy to ludzi stosujących diety, próbujących zrzucić zbędne kilogramy, ale też zajętych np. pracą lub innymi obowiązkami i nie mających z tego powodu czasu na regularne posiłki. Ubogi jadłospis w dzień skutkuje zatem tym, że organizm zaczyna upominać się o brakującą energię w późniejszych godzinach. W efekcie niedostatek kalorii zostaje uzupełniony poprzez podjadanie w nocy.

Głód i zapotrzebowanie energetyczne organizmu nie są jedyną przyczyną jedzenia w późnych porach. Podjadanie w nocy może mieć podłoże psychiczne. Wystarczy, że przez jakiś czas organizm będzie przyzwyczajany do podjadania w nocy, by weszło to w nawyk i stało się normą, pomimo odpowiedniego odżywiania się w dzień. Wiele osób odreagowuje w ten sposób napięcie i stres. Często też człowiek odczuwa chęć jedzenia, gdy nie może zasnąć. Metodą na bezsenność bywa wówczas nawet niewielka przekąska.

Negatywne skutki podjadania w nocy

Podjadanie w nocy nie jest zbyt korzystne dla zdrowia, zwłaszcza jeśli odbywa się systematycznie i dotyczy produktów bardzo kalorycznych czy ciężkostrawnych. Przede wszystkim to prosta droga do nadwagi lub otyłości. Jedząc w nocy, często zapomina się o posiłkach spożytych w ciągu dnia i nie kontroluje się przyjętych kalorii, znacznie przekraczając dobowe zapotrzebowanie swojego organizmu. Warto pamiętać przy tym, że procesy metaboliczne nocą są znacznie wolniejsze, co dodatkowo sprzyja magazynowaniu się tkanki tłuszczowej. Podjadanie w późnych porach powoduje też problemy trawienne i wiele nieprzyjemnych dolegliwości układu pokarmowego.

Sposoby na podjadanie w nocy

Podjadanie w nocy to nawyk, który bez wątpienia jest szkodliwy dla zdrowia, dlatego trzeba z nim walczyć. Przede wszystkim należy nauczyć się zdrowych zasad odżywiania, stosując zbilansowaną dietę. Bardzo ważne, aby w ciągu dnia jeść 4-5 wartościowych posiłków, najlepiej o stałych porach, w odstępach nie dłuższych niż 4 godziny. W międzyczasie należy unikać podjadania, za to dobrym rozwiązaniem jest picie niegazowanej wody. Lekkostrawna kolacja nie powinna odbywać się później niż 2 godziny przed pójściem spać. Jeśli przed snem pojawi się chęć jedzenia, warto pokarm zastąpić ciepłą herbatą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *