Konflikty zdarzają się tam gdzie żyją ludzie. Stanowią nie lada wyzwanie i pierwszym krokiem do ich rozwiązania jest zmierzenie się z tym wyzwaniem i nie unikanie go. Jednak w sytuacjach konfliktowych i spornych szybko ma się tendencję do obwiniania drugiej osoby i atakowania jej. Czasami wystarczy jedno niewłaściwe słowo i następuje eskalacja kłótni, która rozpoczęła się całkiem niewinnie. Skutkuje to w codziennym życiu i w pracy. Często, zerwaniem kontaktów, utratą dobrych klientów, współpracowników lub pracowników.
Pomyślne opanowanie konfliktów
Relacje międzyludzkie, czy to prywatne, czy w pracy, nie zawsze są łatwe, zwłaszcza gdy ludzie mają różne poglądy. Jednak dzięki kilku prostym regułom komunikacji większość sytuacji konfliktowych można opanować. Jak rozwiązać konflikt? Czy istnieją zasady bezkonfliktowej komunikacji?
Wczesne rozpoznanie konfliktu i unikanie kłótni
Konflikty czasami „fermentują”. Jeśli nie zwraca się na nie uwagi, ignoruje symptomy, istnieje ryzyko poważnej kłótni z konsekwencjami. Dlatego nie należy ich unikać. Trzeba się z nimi mierzyć i zajmować w odpowiednim czasie i w dobrym momencie. Nie zawsze dobry moment dla nas, jest również właściwą chwilą dla drugiej strony, więc nie należy wymuszać rozmowy na innych. Warto poczekać, aż będą gotowi na konfrontację.
Unikanie pośpiechu
Nie każdy konflikt zawsze musi być natychmiast rozwiązany. Jednak niektórzy ludzie są zwykle uzależnieni od harmonii i chcą natychmiast rozwiązywać spory, za wszelką cenę. W rezultacie, druga osoba niechętnie się zgadza i idzie na zbyt wiele kompromisów, których może później żałować. Należy wybrać odpowiednią sytuację i właściwe miejsce do rozwiązywania konfliktów.
E-mail lub SMS nie są dobrą metodą mogą prowadzić do dalszych nieporozumień.
Spokojny oddech i relaks
Kiedy ludzie są źli, mają tendencję do szybszego oddychania. Należy się upewnić, że oddycha się spokojnie. Wtedy człowiek się relaksuje, staje się spokojniejszy, a rysy twarzy łagodniejsze. Rozmowa w złości, może nasilić konflikt, zamiast go rozwiązać.
Niech się wypowie każda ze stron
Najważniejsza jest zasada „słuchaj innych”. Każda ze stron powinna móc się wypowiedzieć. Nie należy przerywać, nawet jeśli ktoś inny się myli lub robi wyrzuty. Czasami milczenie jest bardziej pożyteczne. Jednak zbytnie milczenie może jeszcze bardziej złościć innych ludzi.
Atak to nie jest sposób na rozwiązanie konfliktu
Najczęstszy błąd komunikacyjny, jaki ludzie popełniają w sytuacjach konfliktowych to oskarżanie drugiej osoby, atakowanie jej osobiście. Obwinianie grozi eskalacją konfliktu. Może prowadzić do niekończącej się – często bezcelowej – dyskusji z wzajemnymi wyrzutami.