Biznes na całym świecie opiera się dziś przede wszystkim na relacjach. Jeszcze nigdy nie odgrywały one tak istotnej roli w handlu produktami i usługami jak dziś. Obecnie bez relacji nie ma mowy o prowadzeniu dobrze prosperującego biznesu, a duże firmy każdego roku przeznaczają niebagatelne sumy na podtrzymywanie relacji z klientami.
Duże przedsiębiorstwa szkolą również swoich pracowników w pionach handlowych z zakresu utrzymywania dobrych relacji. Składa się na to częstotliwość wizyt, rozmów telefonicznych czy wiadomości elektronicznych oraz szereg wskazówek dotyczących efektywnego budowania i podtrzymywania długofalowych relacji z kontrahentami.
Relacje z klientami są więc częścią firmowej strategii, a ich jakość i poziom często determinują wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Jak dbać o relacje z klientami – aspekt niematerialny
Kiedy pojawia się hasło „podtrzymywanie relacji z klientem” najczęściej przychodzą do głowy drobne upominki, alkohole czy nawet wyjazdy zagraniczne dla największych klientów. Okazuje się, że prezenty materialne, choć wciąż istotne, nie są najważniejsze. Dużo ważniejsze staje się zainteresowanie naszym klientem, wnikliwe słuchanie go, kibicowanie w jego dążeniu do realizacji marzeń. Luźna rozmowa na tematy prywatne jest fundamentem niemal każdego spotkania służbowego. To doskonała okazja, aby zapytać o dzieci, o postęp remontu, a planowany wyjazd motocyklowy czy wcześniej planowany zakup roweru. Równie miłą niespodzianką będzie telefon z okazji imienin, urodzin czy życzenia świąteczne. Interesując się sprawami naszego kontrahenta (tylko w granicach tego, na co on sam pozwala) budujemy zaufanie i relacje, które są fundamentem dla każdego biznesu. Ważne jest tak samo, aby granic nie przekraczać. Tutaj ogromną rolę odgrywa inteligencja i dojrzałość emocjonalna. Przyjemniej i chętniej pracuje się z osobami, którym się ufa i które wykazują szczere zainteresowanie drugą stroną.
Prezenty
Od lat mniejsze i większe upominki towarzyszą budowaniu relacji służbowych. Część klientów jest do tego tak przyzwyczajona, że brak prezentu na święta zostanie odebrane jako lekceważenie. Warto jednak pamiętać, aby upominki były jedynie uzupełnieniem relacji z klientami. Tak naprawdę, jeśli nasze kontakty biznesowe trzymają się w ryzach tylko i wyłącznie dzięki skórzanym portfelom, eleganckim alkoholom czy drogim, sponsorowanym wyjazdom zagranicznym, to nie może ich nazwać relacjami. Takie działania najczęściej nie mają długofalowych, pożądanych efektów biznesowych.